Al weer gewend - Reisverslag uit Yangshuo, China van Mieke Brule - WaarBenJij.nu Al weer gewend - Reisverslag uit Yangshuo, China van Mieke Brule - WaarBenJij.nu

Al weer gewend

Door: Mieke (met hulp van Lydia)

Blijf op de hoogte en volg Mieke

10 Juni 2016 | China, Yangshuo

Na een weekje voelen we ons weer helemaal thuis in China.

Inmiddels een hoop oude bekenden ontmoet en weer nieuwe mensen leren kennen, zoals Mattias, een van origine Duitse man, en Heather, zijn Chinese vriendin . Met hen samen gingen we afgelopen weekend hotpotten.........een soort van fonduen: je hebt een schaal met voor de helft heet water en de andere helft is gevuld met heet, heet water,
waarin al een aantal kruiden en knoflook drijven. Daarin kun je groenten, vlees en vis koken. Nieuw voor ons was het proberen van koeienmaag, plakjes gestold bloed en inktvispaté, die door de serveerster aan tafel klaar gemaakt werd en in de pan gelepeld. Het lamsvlees en rundvlees was al bekend van eerdere gelegenheden. Ook kool en lotuswortel gingen in de schaal. Aan het eind van de maaltijd die op zich heel smaakvol is is het feest! Want de bouillon van al die ingrediënten is verrukkelijk!! Het gestolde bloed laat ik volgende keer aan mijn neus voorbijgaan en koeiemaag gaat ook niet tot mijn favorieten behoren. Maar wat is het handig om een chinees sprekende/ lezende /bestellende/ onderhandelende over de prijs dame bij je aan tafel te hebben zitten! Een
gedenkwaardige maaltijd die we afsloten met een drankje in the bad panda, de bar die Heather en Mats in Yangshuo runnen.

Natuurlijk zijn we inmiddels naar Shi Ban Qaoi gelopen om te kijken hoe de situatie in het dal daar veranderd is.
Er zijn volop bouwactiviteiten en ook het huis waar David en Lydia woonden is veranderd, aan de benedenverdieping is een groot terras verrezen en je kunt vanaf de straat nu bijna helemaal om het huis heen lopen, een mooie verbetering.

De buurvrouw is nog dezelfde gebleven, ook nu werd ik weer enthousiast omhelsd toen ze ons ontdekte en meteen kreeg ik wat van de handelswaar die ze bij zich had om in Yangshuo op straat te gaan verkopen......... Meiling vruchten.....( ik vermoed dat ze zovgenoemd worden, want aangezien google de samenwerking met de chinese overheid niet naar tevredenheid geregeld krijgt is het lastig checken, dus noem ik ze maar even zo)

Wie kent hem niet?
De irritante avonturier die voor 'CoolBest' de onherbergzame streken hoog in de bergen opzoekt voor de beste Meiling vruchten?

Toevallig is het nu het seizoen voor die mooie rode zoetzurige vruchten en kreeg ik ze van de buurvrouw toegestopt. Niks moeilijk doen voor de rode bessen die zorgen voor de frisse smaak! Op onze weg terug vanuit Shi liepen we langs een boomgaard en wat bleek? Er werd driftig geplukt! We wisten toch dat reclame alleen maar misleidend is?

Overal waar in de stad fruit wordt verkocht liggen ze opgestapeld klaar voor de dorstige reiziger. Best cool!

Woensdag heb ik de warmste verjaardag ooit gevierd, met een gevoelstemperatuur van rond de veertig graden ga ik dat niet meer overtreffen, maar ik kan wel zeggen dat ik 63 werd in China!

Iedereen bedankt voor de berichtjes, mailtjes, kaarten en whatapps!

De eerste week is al om, gelukkig hebben we nog even te gaan......

  • 10 Juni 2016 - 18:42

    Harry En Ella:

    Dat zijn dan de eerste nieuwe belevenissen. Maar dat eten trekt mij toch ook niet. Of alles moet natuurlijk wennen. Genieten maar. Groetjes

  • 10 Juni 2016 - 19:52

    Piet En Loes:

    Lekker, het klinkt als Chinese fondue! Je houd dan ook een heerlijke bouillon over. Gezellig dat mensen je (zo ver van huis) herkennen. Maar goed dat jullie nog wat weekjes hebben om nieuwe dingen te ontdekken. Veel plezier en geniet ze. Groetjes voor jullie alle 4!

  • 10 Juni 2016 - 22:15

    Jan Weterings:

    In ieder geval weer wat nieuwe belevenissen. Ik hou wel van rolpens en bloedworst. Koeienmaag en vers bloed lijkt mij ook niks., maar die Chinezen eten gewoon alles ls het voor een normaal mens niet te vreten is. Nog veel plezier.

  • 11 Juni 2016 - 11:42

    Jac Enn José:

    Mijn maag is al niet van de sterkste, maar als ik dat lees draait hij spontaan om.
    Wat de boer niet kent.......
    Nog veel plezier met de volgende verrassingen!!!
    groetjes uit Bergeijk

  • 12 Juni 2016 - 10:17

    Piet:

    Nog van harte proficiat met jouw verjaardag, Mieke. De vakantie was uitstekend, maar de Wifivoorziening knudde, dus niks te mailen of te appen. Prettig dat het jouw warmste verjaardag was, weer iets om te onthouden! Nog heel veel plezier met jullie ontdekkingstochten, zowel culinair als visueel.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Actief sinds 18 April 2016
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 2782

Voorgaande reizen:

31 Mei 2016 - 07 Juli 2016

We gaan weer!

Landen bezocht: